onsdag 21 maj 2008

Hear, Hear!

I gårdagens blogginlägg kommenterade jag den förlamade svenska säkerhetspolitiska debatten. Att debattera försvarspolitik utan att först reda ut säkerhetspolitiken är av ringa värde. Idag så är SvD:s ledarsida och DN:s Per Ahlin inne på samma linje. Man skulle kunna tro att de ropar "Hear, Hear!" åt mitt blogginlägg. Nu tror jag dock att dessa politiska tänkare kommit till denna slutsats helt oberoende av mitt blogginlägg så jag ropar istället "Hear, Hear!" till deras inlägg.
SvD DN

I förra veckans avsnitt av den politiska talradion utvecklar jag mina tankar om svensk försvars- och säkerhetspolitik. Du startar radioprogrammet genom att trycka på playknappen på spelaren här under. Programmet startar efter cirka 30 sekunder.












__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ryggskott är smärtsamt

Borgerliga politiker och i synnerhet moderata sådana, har i opposition varit snabba med att ta brösttoner mot socialdemokratiska neddragningar i försvarsbudgeten. När nu den egna finansministern och hans förtrogna försvarsminister i realiteten lägger ner hela försvaret, hörs inte ett knyst från dessa tidigare så upprörda försvarsvänner. Varför? Politiskt mod och ryggrad verkar vara få förunnat. Manfallet är så utbrett, att det nästan verkar som om man drabbats av ett kollektivt ryggskott inom partiet och blivit ordinerade sängläge och vila av statsministern. Jag misstänker att avsaknaden av debatt i ämnet är resultatet av just doktorns ordination.

Hanteringen av försvarspolitiken är tyvärr symptomatisk för den borgerliga alliansens misslyckande i regeringsställning. Oppositionen behöver inte presentera ett eget spel, när motspelarn hela tiden envisas med att göra självmål. Genom att konsekvent nedprioritera områden som tidigare utgjorde partiets kärnfrågor, riskerar man skrämma man bort sina kärnväljare. Moderaterna kan aldrig vinnan nästa val genom att vara mer socialdemokratiska än socialdemokratin, man kan dock förlora de grupper som tidigare utgjorde dess väljarbas och som inte längre känner igen sitt parti.

Göran Pettersson sa...

Jag kommenterar mycket av det du tar upp i denna veckas avsnitt av den politiska talradion. Du kan starta programmet genom att trycka på playknappen på spelaren som finns i sidans högra hörn.