lördag 4 april 2009

”Man säljer inga julgranar på annandagen”

Rubriken är ett citat av den legendariske företagsledaren Hans Werthén och också titeln på en biografi över honom skriven av Carl Uggla. Att läsa den finns på att göra listan. Däremot verkar det som om Hans Werthéns slutsats inte är giltigt för aprilskämt. Min och Jacobs lilla youtubefilm finner fortfarande nya tittare. En klurig politisk sekreterare vid Moderaterna riksdagskansli konstaterade att aprilskämtet redan haft fler tittare än presskonferensen från partiets partiråd. Det blir väl till att använda resterande delen av april till att förklara för folk varför jag inte ska bli utbytesledamot i Finland. För att ytterligare förstärka teorin om ”The long tail” så infogar jag här en länk till originalinlägget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan vi då viss empirism konstatera att medborgarna är mer intresserade av humor än politik ??? Om så är fallet, vad drar en politiker för slutsats av det.... ;-) Hur som helst - Ditt aprilskämt är årets bästa och kommer bli en klassiker !

Göran Pettersson sa...

Jag tror att vi har en del att lära av den brittiska politiken. Där kan politikerna vara både slagfärdiga och korrekta. Men visst vid nästan all mediautbildning så varnas man för att försöka vara rolig, det misslyckas oftast och missförstås. Tack för dina vänliga ord om mitt försök att vara rolig.