söndag 14 juni 2009

Mycket har hänt på ett år

Ibland är det nyttigt att titta bakåt. Jag gjorde det tidigare idag. Anledningen var att byrån Daytona öppnat nomineringen för 2009 års version av Svenska Podradiopriset. Förra året deltog mitt och Jacobs program “Den politiska talradion - dinledamot.se” och jag ville se hur vi hade placerat oss då. Därför letade jag bland ett år gamla inlägg här på bloggen och snart var jag förlorad i att läsa om andra ämnen. Ett av ämnena rörde den årliga fotbollsmatchen mellan riksdagens majoritet och opposition. För ett år sedan så vann oppositionen med 3-1. Spelet var jämnare än året dessförinnan men segern var odiskutabel. I år så vann oppositionen igen, denna gång blev resultatet 3-2. Matchen var avsevärt jämnare än de två tidigare under mandatperioden och jag tror att flertalet som såg matchen nog tyckte att resultatet inte riktigt speglade spelet. Sanna Rayman i SvD poängterar en annan viktig skillnad. För ett år sedan var de socialdemokratiska spelarna tongivande i oppositionen vid årets match gjorde miljöpartiets Peter Eriksson två av oppositionens mål.

I ett annat blogginlägg från juni 2008 finner jag kommentarer från en då färsk opinionsundersökning. Ledningen för de rödgröna är då 16 procentenheter. Socialdemokraterna noterade 43,9 % medans vi moderater fick nöja oss med 22,4 %. Idag ett år senare väger det helt jämnt opinionsmässigt mellan blocken. Då var S 21,5 procentenheter större än M, idag är avståndet nere i 4,6 procentenheter. Precis som på fotbollsplanen så är det jämnt mellan blocken och inom det rödgröna laget så har Miljöpartiet stärkt sin roll.

Slutligen hittade jag informationen jag sökte. Förra året hade “Den politiska talradion - dinledamot.se” tävlat i klasserna “Bästa Nyheter, Ekonomoch Samhälle”, “Bästa Originalkanal” och “Bästa Svenska Kanal”. Det blev ingen klasseger men väl en andraplats i klassen “Bästa Nyheter, Ekonomoch Samhälle”.

Om trenden från opinionsundersökningarna och fotbollen också gäller för Podradiopriset så är nog chansen stor att vi vinner en av klasserna vid årets omröstning.

SvD DN GP

Inga kommentarer: