lördag 3 juli 2010

Ogenomtänkt efterapning

Inför förra valet så lovade Fredrik Reinfeldt att matcha alla Socialdemokraternas löften om pengar till välfärden. På det sättet så fick han valrörelsen att bli fokuserad till skiljelinjen. Lägre skatt på arbete kontra högre ersättningar till dem som inte arbetar. Det var en framgångsrik retorik och den gav Fredrik Reinfeldt och Moderaterna trovärdighet i välfärdsfrågorna. Nu försöker Mona Sahlin och hennes vänsterkollegor att kopiera Reinfeldts strategi. Mona Sahlin lovar att hon ska spendera 12 miljarder mer än Alliansen på välfärdstjänsterna oavsett hur mycket Alliansen satsar. Jag tror nog att Mona Sahlin har missat något väsentligt. Hon har inte låg trovärdighet när det gäller förmågan att spendera pengar. Det är ingen överraskning att hon kommer att kräva att finansministern sätter fart på pengarna. Med sitt utspel bekräftar hon snarare bilden som finns av henne. Jag hoppas att vänsterkoalitionens utspel får stor uppmärksamhet.
SvD
Aftonbladet SvT

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, visst har du rätt i att trovärdigheten naggas i kanten (för det var så jag tolkade din text) men... jag tror tyvärr inte att alla svenska medborgare gör samma analys. Välfärd är bra och var sedan pengarna kommer ifrån är inte deras problem. Ungefär så skulle jag tro att skrämmande många resonerar.
Mvh / A

Grottolle sa...

Fredrik Reinfeldt lovade i förra valrörelsen oxå att minska arbetslösheten och utanförskapet..
Men hur blev det..Jo båda delarna har ökat och dessutom bidragsberoendet..

Göran Pettersson sa...

Till Anonym:
Jag tror att du underskattar väljarna.