söndag 8 augusti 2010

Tillbaka till 2006

Efter en mandatperiod som inneburit dramatiska opinionsförskjutningar så är enligt de senaste mätningarna ställningen mellan blocken nu tillbaks till valresultatet från 2006. Det innebär att det är mycket jämnt och att valet kommer att avgöras av några hundratusen röster. Svenska Dagbladet har idag en mycket balanserad artikel om vad opinionsundersökningarna mäter och vad de inte mäter. Givetvis hade det varit intressant att få veta lite mer om hur de olika instituten korrigerar sina resultat. Allt tyder på att vi går emot ett jämnt val men att valvinden just nu blåser i Alliansens riktning. Ett valresultat på riksnivå liknande det 2006 torde innebär en rätt övertygande borgerlig seger i kommunalvalet i Norrtälje. Däremot kan det nog precis som på riksnivå bli ganska stora förändringar för de enskilda partierna. Av bemötandet jag fått vid dörrknackingskampanjen har jag all andledning att tro att det kommer att gå bra för Moderaterna i kommunalvalet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

GP !

Har Du tappat bort tangentbordet ??

Anonym sa...

Jag tolkar det som ett bevis på stor självinsikt att GP håller låg profil nu när vi närmar oss valet...

Göran Pettersson sa...

Jag har under valrörelsen koncentrerat mitt bloggande till min blogg på www.norrteljetidning.se
Du kan läsa den på sidan

http://norrteljetidning.se/lasarnytt/bloggar/goranpetterssonm