lördag 24 september 2011

När förtroendet går förlorat

Inom många områden i samhället så är förtroendet A och O. När förtroendet för en organisations oberoende skadas så är det svårt att återvinna. I den nu pågående ekonomiska och politiska krisen är det många som spelar högt med sitt förtroende. Extra allvarligt är det om institutioner som ska stå ovanför politiken börjar glida på sanningen. Personligen tar jag för tillfället uttalanden från ledare inom ECB och IMF med en nypa salt, om uttalandet kommer från en politiker så minst dubblar jag dosen.

Den välrespekterade svenska organisationen SNS genomgår också en förtroendekris. Jag tycker att den utvecklingen är mycket beklaglig. SNS har haft en viktig roll i svensk samhällsdebatt. De har ofta levererat för många politiker obehagliga sanningar. Jag tycker att deras rapport och konkurensutsättningens konsekvenser innehöll många tankeväckande resonemang och att slutsatserna var relativt försiktiga och självklara. Trots detta gick ett antal särintressen i taket och tyvärr bestod inte SNS integritetsprövningen. Att förlora förtroende går snabbt och lätt att återvinna det är betydligt svårare.

Jag har gjort ett flertal radioprogram om Eurokrisen. Du finner dem på hemsidan för Den politiska talradion.

SvD DN DI DN

Inga kommentarer: