torsdag 21 juni 2012

Paneldebatter i Almedalen

Almedalen närmar sig. Genom åren har det blivit rätt många paneldebatter i olika ämnen. I vissa fall har man efteråt undrat varit ställde jag upp på detta. Jag minns särskilt en debatt om diskriminering med Gudrun Schyman där publiken nästan enbart bestod av aktiva sympatisörer till FI. Schymans grundinställning var att vita medelålders heterosexuella män saknade rätt att tala om diskriminering. Ljusare är minnet från utfrågningen in domkyrkan där jag hoppade in som ersättare för Fredrik Reinfeldt. Måhända var utfrågarna lite besvikna över den kraftiga nedgradering så första frågan blev: "Vad är fint med Göran Pettersson?" Jag svarade: "Jag är Guds avbild." Därefter var prästerna på teologisk reträtt. I år har jag hittills tackat jag till att vara med i tre paneler. Alla tre verkar lovande. En panel handlar om svenska bankers förmåga eller oförmåga att ta till sig ny teknik, är det så att man ligger efter de afrikanska bankerna?! I en annan panel ska vi diskutera svensk exportkredit och dess betydelse för svensk industri. Den tredje panelen anordnas av Hyresgästföreningen och handlar om hyresrättens betydelse för tillväxten. Panelen innehåller bland andra VD för Stockholms börsen Jens Henriksson och Sigtunas starke man Anders Johansson. Du kan läsa mer om detta seminarium om du följer den här länken.

Inga kommentarer: